انواع ماشین های کنترلی و تبدیل شونده
 
در بین اسباب بازی ها برای پسران و حتی دختران داشتن یک ماشین کنترلی حرفه ایی هیجان انگیز و جذاب است البته اگر از نوع حرفه ایی آن باشد که چه بهتر است حس تجربه کنترل یک ماشین اسباب بازی و گذر از موانع و کورس گذاشتن و مسابقه دادن لذت بخش است البته از این ماشین ها برای کاربرد های دیگری نظیر استفاده در زلزله برای یافتن انسان ها به شرطی که دست ساز باشد و به حسگرهای حرارتی حساس باشد می توان به جز بازی و سرگرمی این چنین استفاده هایی کرد.
البته که میتوان از ماشین های کنترلی و تبدیل شونده به عنوان بهترین هدیه برای فرزندانمان استفاده کرد وآنها را با داشتن حس های لدت بخش در رانندگی آشنا کرد.
ساخت ماشین های کنترلی بدون برنامه نویسی
ساخت ماشین کنترلی یکی از محبوب ترین پروژه های الکترونیکی است اما مبتدی ها معمولاً به سراغش نمی روند. دلیلش هم پیچیدگی اکثر پروژه های ساخت ماشین کنترلی است.
انتخاب ماشین کنترلی مناسب برای بازی
ماشین کنترلی ای برای شروع و ورود به دنیای ماشین ها تنها کافیست تا انتخاب کنید، ما برای شروع نوع الکتریکی آن را پیشنهاد می دهیم به دو علت، اول اینکه هزینه های نگهداری و درایو با نوع الکتریکی آن بسیار مناسب است و در مرحله دوم تعمیرات و نگهداری ماشینهای الکتریکی به مراتب آسان تر از یک ماشین سوختی می باشد
انواع ماشین های کنترلی چیست؟
ماشینهای کنترل از راه دور به دو دسته باگی و آفرود تقسیم بندی می شوند، در این بین ماشینهایی با قابلیت باگی و آفرود به صورت همزمان طراحی شده اند.
ماشینهای مدل باگی و مشخصات آنها
ماشینهایی که به عنوان باگی مطرح هستند برای ریس و سرعت تعریف شده اند، در واقع این ماشینها برای سرعت بیشتر طراحی شده اند تا قدرت، از مشخصات بارز آنها می توان به بدنه کشیده تر، لاستیکهایی با قطر کمتر و همچنین شاسی خوابیده اشاره کرد، موتورهایی که برای این نوع از ماشینها استفاده می گردد چنانچه از نوع الکتریکی بوده باشند دارای kv (دور موتور بر حسب ولت) بالاتری میباشد، . چنانچه از نوع سوختی باشند از موتورهای نیترو با درصد بالاتری از نیترو برای بدست آوردن دور بالاتر استفاده می شود بدین ترتیب سرعت این ماشینها بالاتر است و میتوانند حرکات دریفت ، دور در جا و تیکاف بسیار دیدنی ای داشته باشند.
ماشینهای مدل آفرود و مشخصات آنها
ماشینهایی که به عنوان آفرود مطرح هستند برای قدرت و حرکت بر روی تپه و مانع طراحی شده اند، در این ماشینها قدرت موتور حرف اول را می زند، از مشخصات بارز آنها میتوان به شاسی بلند ، کمک فنرهای قوی و لاستیکهایی با قطر و گام بیشتر اشاره کرد بدین ترتیب این ماشینها میتوانند حتی صخره نوردی کنند و در مسابقات آفرود بدرخشند، نوع موتوری که برای ماشینهای آفرد مورد استفاده قرار میگیرد چنانچه از نوع الکریکی باشد از نوع kv پایینتر و توان یا وات مصرفی بالاتر انتخاب می گردد و چنانچه از نوع سختی باشند از موتورهای بنزینی با توان بالا استفاده می شود، بدین ترتیب قدرت این ماشینها بیشتر بوده و میتوان از آنها برای عبور از مانع و همچنین پرش استفاده کرد
ماشینهای دو منظوره باگی آفرود
مدتهاست کمپانیهای تولید کننده ماشین به دنبال طراحی ماشینهایی بودند که بتواند هم قابلیت باگی (سرعت) و هم قابلیت آفرود (قدرت) را داشته باشد به همین دلیل شروع به طراحی انواع شاسی به صورت متوسط کردند حتی چرخها و سیستم گیربکس و کمک فنر را طوری انتخاب کردند که ماشین مورد نظر بتواند هم از سرعت قابل قبولی برخوردار بوده و هم دارای قدرت خوبی باشد، به همین جهت اکثر تولیدات شرکتهای مختلف هر دو قابلیت را دارد مگر در مواقع خاص که نیاز به ماشین کنترلی تخصصی داشته باشید.
تفاوت ماشین کنترلی الکتریکی و سوختی
 
.ویژگی های ظاهری
زمانی که در مورد شکل و شمایل ماشین های کنترلی صحبت می کنیم، به سختی می توان ماشین های کنترلی الکتریکی و نیترو را از یکدیگر تشخیص داد، چرا که این دو دستگاه کنترل از راه دور از لحاظ ظاهری فوق العاده شبیه به هم هستند.
اما با این حال در ادامه نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد تا با استفاده از آن ها بتوانید کوچک ترین تفاوت های ظاهری این دو نوع ماشین کنترلی را تشخیص دهید.
به طور کلی محسوس ترین تفاوت های ظاهری میان ماشین های کنترلی الکتریکی و نیترو در قسمت موتور مشاهده می شود. به همین دلیل در اولین گام به این قسمت از ماشین های آرسی می پردازیم و تفاوت های دو موتور الکتریکی و نیترو را بررسی می کنیم.
تفاوت موتور های ماشین الکتریکی و سوختی
منبع انرژی ماشین های آرسی الکتریکی باتری است و برق مورد نیاز موتور آن ها از شارژ موجود در باتری تامین می شود.
اما در مقابل ماشین های آرسی نیترو سوخت هایی که حاوی مایع روغنی نیترو متان هستند را به عنوان منبع انرژی خود می شناسند.
به همین دلیل موتور های نصب شده روی ماشین های کنترلی نیترو بسیار شبیه به موتور های موجود در اتومبیل های واقعی است.
البته ماشین های کنترلی گازوئیلی نیز دارای موتور هایی مشابه اتومبیل های واقعی هستند و به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات با ماشین های کنترلی نیترو اشتباه گرفته شوند.
اما همانطور که از نام آن ها مشخص است، ماشین های کنترلی گازی به جای سوخت حاوی نیترو متان از گازوئیل استفاده می کنند و ابعاد نسبتا بزرگ تری نیز دارند. علاوه بر آن محبوبیت ماشین های کنترلی گازوئیلی به مراتب کمتر از ماشین های کنترلی نیترو است.
ماشین های کنترل از راه دور الکتریکی معمولا از دو نوع موتور مختلف به نام های براش و براشلس بهره می برند. موتور های نوع براش بیشتر در ماشین های کنترلی اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرند و بعضا در مدل های مخصوص سرگرمی نیز دیده شده اند.
اصطکاک زیاد و تولید گرما معمولا محدودیت هایی را در این نوع موتور ها به وجود می آورد و عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
در مقابل موتور های براشلس امروزی از قدرت بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل گزینه های بهتری برای ماشین های کنترلی مسابقه ای به حساب می آیند.
از سوی دیگر محدودیت های ناشی از گرما و اصطکاک در موتور های براشلس وجود ندارد تا شما بتوانید با خیالی آسوده از حداکثر توان ماشین آرسی خود بهره ببرید.
علاوه بر آن ولتاژ برق موتور های براشلس به مراتب بیشتر از موتور های براش است که به سرعت فوق العاده بالای آن ها منتهی می شود. جالب است بدانید موتورهای براشلس از لحاظ سرعت می توانند موتور های نیترو را نیز پشت سر بگذارند.
تفاوت مهم دیگر این است که در موتور های نیترو اجزا و قطعات پیچیده تری همچون فیلتر های هوا، کاربراتور ها، کلاچ، پدال، پیستون، میل لنگ و … وجود دارد. گذشته از آن مخزن سوخت و اگزوز نیز در کنار موتور های نیترو قرار داده می شوند تا یک چرخه سوخت رسانی کامل را تشکیل دهند.
و به عنوان نکته آخر موتور های نیترو بر خلاف مدل های الکتریکی گردش گرما را به خوبی مدیریت می کنند و در از بین بردن گرمای تولید شده عملکرد به مراتب بهتری دارند.
شاسی ماشین کنترلی
ماشین های کنترلی الکتریکی اغلب دارای دو نوع شاسی از جنس پلاستیک یا فلز هستند. جنس پلاستیک به دلیل ارزان بودن و سهولت در تولید معمولا در ماشین های کنترلی اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد.
شاسی های فیبر کربنی نیز بیشتر در ماشین های کنترلی رده سرگرمی مشاهده می شوند و از استحکام نسبتا بیشتری برخوردار می باشند. نکته قابل توجه در مورد هر دو جنس پلاستیک و فیبر کربن این است که از لحاظ وزن سبک هستند و به راحتی جایگزین می شوند.
با تفاوت های ظاهری دو نوع ماشین کنترلی الکتریکی و نیترو آشنا شدید، بهتر است جنبه های دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهیم و ماشین های آرسی الکتریکی و نیترو را از لحاظ سرعت، دوام و استحکام، فرایند نگهداری و سهولت در کاربری مقایسه نماییم. به این منظور در ادامه مزایا و معایب هر کدام از این دو مدل را بیان خواهیم کرد.
مزایا و معایب ماشین کنترلی نیترو
مزایا:
ماشین کنترلی نیترو قابلیت به وجود آوردن تغییرات عمده و سفارشی سازی را در اختیار کاربران قرار می دهد و به همین دلیل گزینه محبوب کاربران حرفه ای و با تجربه تر به حساب می آید.
برای روشن کردن ماشین های کنترلی نیترو می توان از چند روش مختلف استفاده کرد.
مدت زمان سوخت گیری مجدد ماشین های کنترلی نیترو فوق العاده کوتاه است و لازم نیست همچون مدل های الکتریکی تا پر شدن کامل باتری صبر نمایید.
ماشین های کنترلی نیترو صدایی کاملا مشابه اتومبیل های واقعی دارند و ضمن ایجاد هیجان بیشتر می توانند تجربه ای نزدیک به اتومبیل رانی واقعی را در اختیار کاربران قرار دهند.
معایب:
قیمت ماشین های کنترلی نیترو و هزینه های نگهداری آن ها به مراتب بیشتر از مدل های الکتریکی است. ضمن اینکه هزینه سوخت مخصوص این نوع ماشین ها در مقایسه با برق بیشتر است.
مراحل مراقبت و نگهداری از ماشین های کنترلی پیچیدگی های فراوانی دارد و لازم است پس از هر بار استفاده کردن حتما موتور و سایر اجزای داخلی تمیز شوند تا آلودگی در بلند مدت باعث افت کیفی عملکرد دستگاه نشود. علاوه بر آن مخزن سوخت حتما باید خالی شود.
استفاده از ماشین های کنترلی نیترو نیازمند اطلاعات کافی در زمینه دانش مکانیکی است.
در ماشین های کنترلی نیترو احتمال نشت سوخت و آسیب رسیدن به سایر سیستم های داخلی وجود دارد.
ماشین های کنترلی نیترو ضد آب نیستند و عبور دادن آن ها از چاله های پر از آب باعث آسیب دیدن قسمت های حساس در برابر آب می شود.
مزایا و معایب ماشین کنترلی الکتریکی
مزایا:
ماشین های کنترلی الکتریکی مناسب کابران مبتدی هستند و استفاده کردن از آن ها به هیچ وجه نیازمند دانش مکانیکی یا مهارت های ویژه نیست.
در مجموع نگهداری و مراقبت از ماشین های کنترلی مکانیکی فرایندی ساده است.
ماشین های کنترلی الکتریکی دوام قابل قبولی دارند و از خاصیت ضد آب بودن برخوردار هستند. همین ویژگی ها به شما اجازه می دهد بدون هیچ محدودیتی دستگاه خود را در برف و باران به حرکت در آورید و از سواری کردن لذت ببرید.
ماشین های کنترلی الکتریکی صدای کمتری تولید می کنند و باعث آزار و اذیت سایر افراد حاضر در محل نمی شوند.
بعضی از مدل های الکتریکی به مراتب سریع تر از مدل های نیترو هستند. جالب است بدانید امروزه با وجود باتری های LiPo (لیتیوم پلیمری) و موتور های براشلس مدل هایی تولید شده اند که می توانند حتی به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.
معایب:
مدت زمان شارژ شدن باتری در ماشین های کنترلی الکتریکی برای کسانی که تجربه استفاده از مدل های نیترو را داشته باشند زیاد است.
زمان شارژدهی و حرکت کردن مدل های الکتریکی کوتاه تر از مدل های نیترو است و معمولا پس از ۱۵ الی ۲۵ دقیقه لازم است فرایند شارژ کردن دوباره تکرار شود.
در ماشین های کنترلی الکتریکی علی رغم دوام و استحکام بالا هزینه تعمیر قسمت های حیاتی همچون سیستم برق رسانی فوق العاده زیاد است. علاوه بر آن تعویض قطعات در این نوع دستگاه ها به مراتب گران تر از مدل های نیترو خواهد بود.
شناسایی مشکلات سیستم های الکتریکی و عیب یابی ماشین های کنترلی الکتریکی بسیار پیچیده تر از مدل های نیترو است.
نتیجه گیری
هر کدام از مدل هایی که در مقاله تفاوت ماشین کنترلی الکتریکی و سوختی به آن ها پرداختیم ویژگی های خاص خود را دارند و در موقعیت های گوناگون می توانند کاربرد های خود را به نمایش بگذارند. اما با این وجود می توان گفت ماشین های کنترلی الکتریکی با توجه به ویژگی هایی همچون سهولت در استفاده، هزینه های نگهداری کمتر، ضد آب بودن، ظاهر مدرن تر، سرعت بیشتر و صدای کمتر از برتری نسبی برخوردار هستند طرفداران بیشتری دارند.
در مقابل ماشین های کنترلی سوختی یا همان نیترو صدایی همچون اتومبیل های واقعی تولید می کنند تا هیجان بیشتری را به کاربران منتقل نمایند. این نوع مدل ها همچنین دارای قابلیت های گسترده سفارشی سازی هستند و به همین دلیل اغلب مورد توجه افراد حرفه ای قرار می گیرند.
یک خبر هیجانی در رابطه با ماشین های کنترلی
 
یک کمپانی ترکیه‌ای برای اولین بار یک روبات تبدیل شونده ساخته، تا از یک بی ام و سری ۳ تبدیل به یک روبات ایستاده شده و بدین ترتیب اولین ترنسفورمر واقعی ساخته شود.
حدود ۳۰ سال پیش، زمانی که کارتون Transformers یا تبدیل شوندگان ساخته شد، با دیدن صحنه‌های حماسی و جنگ‌های داخل این کارتون، آرزوی بسیاری از کودکان و نوجوانان داشتن یکی از این روبات‌ها بود. حالا بعد از گذشت بیش از ۳ دهه از شروع این کارتون، یک کمپانی خیال‌پرداز ترکیه‌ای بالاخره این آرزو را به واقعیت نزدیک کرد.
یک کمپانی در آنکارا به نام Letvision از اولین روبات تبدیل شونده که بر پایه یک بی ام و سری ۳ کوپه ساخته شده، رونمایی کرد. این کمپانی خبر مذکور را با استفاده از یک سری ویدئو که در وب‌سایت شخصی و صفحه یوتیوب خود گذاشته، منتشر کرد. در این فیلم‌ها یک روبات به نام Letron بر اساس یکی از شخصیت‌های این فیلم که به ماشین بی ام و تبدیل می‌شد، به رنگ قرمز ساخته شده که توسط یک ریموت کنترل و یک اپراتور هدایت می‌شود.
کمپانی Letvision گفته که فعلاً این تنها عضوی از خانواده تبدیل شوندگان است که واقعاً کار می‌کند. این کمپانی قصد دارد در آینده تعداد بیشتری از این روبات‌ها را در معرض عموم قرار دهد، که بر اساس شخصیت‌های رنگارنگ داستان تبدیل شوندگان است. این شخصیت‌ها قرار است با نام‌های Bizmut، Argon، Wolfram و Tantal به‌زودی تبدیل به روبات‌های واقعی شوند، که توسط کودکان مسن ثروتمند خریداری شوند! هنوز مشخص نیست که برچسب قیمتی این روبات‌ها چند صفر دارد، ولی مطمئناً تعداد آن‌ها خیلی زیاد است.
.


انواع ماشین کنترلی
مسئله هیجان انگیز در مورد ماشین های کنترلی این است که انواع زیادی از آن ها در دنیا وجود دارد . برخی از آن ها مناسب کودکان است ، برخی دیگر برای علاقمندان به ماشین و برخی دیگر برای علاقمندان به آفرود هستند . این مقاله لیستی جامعی از ماشین های کنترلی است و تصمیم گیری خرید را برای شما راحت میکند .

خزنده بر روی سنگ (Rock Crawler)

این ماشین برای آفرود طراحی شده و برای استفاده در صخره و مکان های سخت مناسب است . نام این ماشین نیز از همین جا آمده است ، همچنین دنده های مختلفی دارد تا آفرود را راحتتر کرده و سریع عکس العمل نشان دهد . می توان دنیا را با این ماشین زیرپا گذاشت .

 ماشین مخصوص سرعت و دریفت

اگر بدنبال ماشین کنترلی دریفت و سرعت هستید و می خواهید انواع حرکات دریفت رو انجام دهید و در محله خود با دوستانتان مسابقه بگذارید ، این ماشین کنترلی مناسب شماست . این ماشینها سرعتی معادل ۵۰ الی ۹۵ کیلومتر بر ساعت دارند و در عرض ۲ ثانیه از ۰ به ۹۰ کیلومتر میرسند ، همچنین تایم درایوی معادل ۲۰ الی ۲۵ دقیقه دارند . شما تمام مسابقات را با کمک این ماشین کنترلی می برید .

ماشین کنترلی مخصوص آفرود

با این ماشین کنترلی آفرودی به راحتی میتوانید آفرود کنید . این ماشین دارای قدرت و سرعت همزمان میباشد و می تواند روی موانع سخت بالا رود و سرعتی معادل ۵۰ کیلومتر بر ساعت دارند . اگر دنبال هیجان هستید این ماشین مناسب شماست .

پیمایش دیوار

ممکن است برای شما سوال پیش آید که آیا این ماشین واقعا از دیوار بالا می رود؟ بله ، اینکار را می کند . این ماشین کنترلی بنظر می رسد که قوانین فیزیک و جاذبه را نقض کرده و به راحتی از دیوار بالا می رود . همچنین می تواند انواع حیله ها را انجام دهد و نباید نگران افتادن آن در حین بالا رفتن از دیوار باشید ، چرا که برای همین منظور ساخته شده است!